“ মণিপুরী( বিষ্ণুপ্রিয়া গৌড়ীয় মেইতেই) ‘লীলা কীর্তনর উৎস বিসারেয়া“

বৈষ্ণব-ভক্তিশাস্ত্রকার রূপগোস্বামী ‘ভক্তিরসামৃত সিন্ধুৎ কীর্তনর সংজ্ঞা দিয়াসেতা –‘নাম-লীলা-গুণাদীনামুচ্চৈর্ভাষা তু কির্তনম’ –(‘নাম, লীলা ও গুণাদির উচ্চৈ:স্বরে উচ্চারণ করাকে কীর্তন বলে’)৷ জীবগোস্বামী বারো সনাতন গোস্বামী ‘ভক্তি-সন্দর্ভ’ বারো ‘হরিভক্তিবিলাসে’ “ওষ্ঠ-স্পন্দনমাত্রেণ” কীর্তন বুলেসি তিন...

 ‘ইঞ্চৌ’ –  মনিপুরর থাইনাকার পুষারাকপা ঘর

আগেদে মণিপুরীয়ে(বিষ্ণুপ্রিয়া/মেইতেই)পূর্বমুখী ডিগালি বাসগৃহ আকতা হঙকরলা, উতা ইঞ্চৌ । এবাকাও ভিতরখুলর মণিপুরী গাঙেদে আগো-দুগো আহিত পরের। হাকতাক আহানাত বার্মাত্ত অকরিয়া সিলেট পেয়া মণিপুরীর(মেইতেই,পাঙাল বারো বিষ্ণুপ্রিয়া)গাঙেদে ঈঞ্চৌ এতা য়ামঅয়া অসিল, ঘরর অংতা-লাক্তা দেহিয়াই মণিপুরী গাঙহান চিনলা। প্রত্যেকগ মণিপুরীয়েই ঈঞ্চৌ আগত...

মণিপুরর লগে নাপয়া আসিল ভারতীয় প্রাকৃত ভাষী(Indu-Aryan Speaker)’কালা’র প্রাচীন জনপদগ -“পাতেইক্কায়া”

বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী উত্তর-পূর্ব ভারতর Indigenous নৃগোষ্ঠী আহান বুলিয়া লেহেইতারা, তঙাল তঙাল   মাতামে  প্রতিবেশী মেইতেইয়ে ‘মায়াঙ’ বারো ‘কালাছা’ নাঙে অভিহিত করেসি।তবে মেইতেইর ক্ষুদ্র অংশ আহানে এতাও বৃহত্তর মণিপুরীর অংশ আহান বুলিয়া স্বীকার করানি...

“মণিপুরী মালঠেপ সংস্কৃতি”

 মণিপুরী(বিষ্ণুপ্রিয়া/মেইতেই)গাঙ হানর অবিচ্ছেদ্য অংশহান ‘লেইফাম’ ৷মালঠেপ কেন্দ্রিক রুহি-সংস্কৃতিলই কাদা-বারার আর-আর দাপারাঙত্ত খানি তঙাল অয়া আসি!অনেক অ-মণিপুরী লেখকে এরে মালঠেপ সংস্কৃতি এহান অসামেত্ত হাচুরেসে বুলিয়া মাতেসি; কোনগই বারো গৌড়ীয় বৈষ্ণব ধর্মর...

মণিপুরী সাত বারর নাঙ—মণিপুরর রাজ-ক্ষমতা হস্তান্তরর অরুপিৱারি

পৃথিবীর অধিকাংশ ঠারে সপ্তাহর সাতবারর নাঙ গ্রহ-সংক্রান্ত বারো সংখ্যাসূচক ৷বিভিন্ন ভারতীয় প্রাকৃত ঠার, সংস্কৃত , বারো পালি ঠারর সপ্তাহর বারর নাঙ গ্রহ-সংক্রান্ত ৷ চীনা বারো জাপানি ক্যালেন্ডারর সপ্তাহর বারর নাঙ...

কালাচ্ছা/ কালিসা/কালেসা ওয়াই’র উত্‍স

মণিপুরীর প্রাকৃত ভাষী (Indo-Aryan speaker) অংশ এহানরে মায়াঙ্/ময়াঙ/মেয়ুঙ্ মাতলেও কালাচ্ছা/কালিসা/কালেসা' এসাদে নাঙেও নংসাং দিন আগেত্ত চিহ্নিত করতারা। অজিকার দিনে পেয়া 'বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী' বুলিয়া পরিচিত অইলেও কালাচ্ছা/কালিসা/কালেসা মণিপুরী এগও হাদি-হাদিত প্রয়োগ...

মাদৈ-সরারেল

বিষ্ণু্প্রিয়া মণিপুরী ঠারর লৌকিক এলার লুপা দিক আহান মাদৈ-সরারেলর এলা । মূলত বৈশাখ-জেঠ মাহাত ডিগল খরার সমেয়ত রাতি নুঙেই-নঙতলে ইমা-ইন্দোলে লপুকে ইন্দ্র-সরারেল গিরকরাঙ ‌ বরণ মাগতে গা মাদৈ-সরারেলর এলা দিলা।...

“সেলাই, লকেই, সাকেই বারো গোত্র”- প্রসঙ্গ বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী”

আজিত্ত পুরি 30-40 বসর আগে পেয়াও  সমাজ সেবারি বারো বুদ্ধিজীবিয়ে ‘মণিপুরী বিষ্ণুপ্রিয়া  সম্প্রদায়’ ওয়াই এগই মাতলা; উবাকার ধারণা হান, বৃহত্তর মণিপুরী জাতির অংশ আহান বিষ্ণুপ্রিয়া।কিন্তু এবাকা তঙাল পরিস্থিতি আহান সৃষ্টি অনার কারণে রাজারগাঙ বারো মাদইগাঙ দ্বিয় দাপা বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী নাঙে তঙাল জাতি আহান হিসাবে চিহ্নিত অনার...

বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী, শ্রীল নরোত্তম দাস ঠাকুর বারো রাজর্ষি ভাগ্যচন্দ্র মহারাজ

আমার সমাজে করিয়ার রাসলীলার অকরাগত দুগো মনিষির নাঙ না লয়া নার। আগ অইলতাই রাজর্ষি ভাগ্যচন্দ্র মহারাজ যেগই মণিপুরী রাসলীলা হান লিংখাত করেদেসিল যে রাসলীলাহান সমাজর অংশ আহানে আমার 'জাতীয় উৎসব'...